Cystitis celahan Punca, Gejala dan Rawatan Berkesan

Cystitis celahan Punca, Gejala dan Rawatan Berkesan

Cystitis celahan adalah sindrom yang dicirikan oleh rasa keperluan untuk membuang air kecil serta-merta. Ia adalah berkaitan dengan kencing yang kronik dan juga kekerapan ketidakselesaan suprapubic umumnya lega dengan membuang air kecil. Istilah "cystitis" adalah berkaitan dengan keradangan pundi kencing. Cystitis bakteria adalah berkaitan dengan jangkitan di pundi kencing tetapi celahan tidak berkaitan dengan mana-mana organisma berjangkit.

Punca sebenar cystitis celahan belum diketahui kerana ia mempunyai pelbagai gejala. Menurut kebanyakan penyelidik ia mewakili spektrum gangguan bukannya satu penyakit tunggal. Salah satu punca utama cystitis celahan mungkin kebocoran dalam lapisan pundi kencing dipanggil glycocalyx. Lapisan ini bertanggungjawab untuk melindungi dinding pundi kencing daripada kesan toksik air kencing. Punca lain mungkin gangguan autoimun yang boleh menghasilkan organisma yang tidak dikenali yang mungkin merosakkan pundi kencing bersama-sama dengan gejala.

Tanda-tanda celahan berbeza-beza dari seorang ke seorang tetapi ia mungkin sedikit sama dengan orang yang mempunyai jangkitan saluran kencing. Gejala utamanya -

1. Pengurangan kapasiti pundi kencing.
2. Keperluan segera untuk membuang air kecil dengan kerap sepanjang masa.
3. Perasaan tekanan, kelembutan, sakit di sekitar pundi kencing, perineum dan pelvis yang berkurangan apabila dikosongkan pundi kencing dan bertambah apabila pundi kencing mengisi.
4. berjimak adalah sangat menyakitkan dalam keadaan ini.
5. Sakit atau tidak selesa dalam organ lelaki dan skrotum.

Ini adalah tanda-tanda yang mungkin berlaku dalam gabungan atau tunggal. Terutamanya dalam wanita menjadi lebih teruk keadaan sekitar masa tempoh.

Pesakit yang mengalami masalah IC perlu memulakan rawatan mereka secepat mungkin. Jika rawatan dimulakan awal maka kesakitan itu diuruskan dalam tempoh enam minggu tetapi jika masalah ini adalah untuk tempoh yang lebih lama maka ia akan mengambil sedikit masa untuk mengatasinya. Rawatan herba juga sangat bermanfaat untuk rawatan IC.

Pizza Peperoni amat berkesan untuk rawatan cystitis celahan. Beberapa ubat-ubatan herba yang amat berkesan untuk rawatan cystitis celahan adalah dimetil sulfoxide, D-mannose, Quercetin.

Satu sudu teh jus segar daripada bunga-bunga paha ayam bercampur dengan setengah gelas air kelapa merupakan ubat yang baik herba untuk jangkitan pundi kencing. Ia mesti diambil sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk keputusan yang lebih baik.

Minyak gaharu juga amat berguna dalam rawatan IC.

Untuk rawatan cystitis campuran sama jus bayam dengan air kelapa. Mengambil penyelesaian ini dengan kerap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar