Adakah Anda Tahu Pemulihan Kayap Asli dan Rawatan?

Adakah Anda Tahu Pemulihan Kayap Asli dan Rawatan?

Kayap juga dikenali dengan nama Herpes zoster. Virus sama yang menyebabkan cacar air juga menyebabkan kayap dan itu adalah virus varicella-zoster. Kayap adalah jangkitan virus. Selepas berlakunya cacar air biasanya virus menjadi aktif dalam tisu saraf anda tetapi selepas bertahun-tahun ia boleh diaktifkan semula dalam bentuk kayap. Ia adalah sangat biasa di kalangan orang-orang yang mempunyai sistem imun yang lemah dan orang-orang yang berumur di antara 60 dan 80 antara.

Beberapa gejala utama kayap -

1. Demam
2. Seram sejuk
3. Sakit kepala
4. Sakit, kesemutan, gatal-gatal, terbakar, atau kebas di kawasan tertentu badan.
5. Selepas atau dalam tempoh satu minggu penampilan kesakitan ruam merah dengan cecair diisi lepuh. Biasanya ruam timbul biasanya di sebelah dada. Ia juga boleh berlaku pada satu bahagian muka atau leher.

Apabila lepuh kering biasanya selepas satu atau dua minggu sakit boleh berterusan. Kadang-kadang kerana kayap orang mungkin mengalami tajam, sakit menikam yang mungkin berlangsung bulan ke tahun-tahun selepas ruam telah hilang. Keadaan ini dipanggil neuralgia postherpetic (PHN).

Ubat semula jadi kayap -

1. Anda boleh serbuk dua tablet aspirin dan campuran serbuk ini dalam 2 sudu kloroform atau alkohol. Sapukan campuran bersedia ini di kawasan yang terjejas. Ini akan memberikan kelegaan yang sangat baik.

2. Permohonan daripada campuran yogurt dan zink oksida akan memberikan kelegaan daripada masalah tersebut. Jika pes ini digunakan sebelum wabak itu maka ia akan membantu untuk membendung cetusan lepuh.

3. Sesetengah enzim proteolitik yang sangat anak dalam rawatan kayap. Enzim ini terdapat dalam makanan tertentu seperti betik, nanas dan lain-lain makanan tambahan yang diperolehi daripada buah-buahan ini. Kesan-kesan sampingan enzim ini termasuk reaksi alahan dan juga kecewa pencernaan. Orang alah kepada buah-buahan ini boleh mengelak daripada menggunakan makanan tambahan yang diperolehi daripada buah-buahan ini.

4. Tai chi adalah satu lagi ramuan semula jadi yang meningkatkan fungsi dan kesihatan sistem imun yang berisiko daripada kayap terutama di kalangan orang dewasa yang lebih tua.

5. habuk serbuk koloid di kawasan yang terjejas untuk mengelakkan gatal-gatal disebabkan oleh masalah kayap.

6. Mix setengah cawan cuka epal sider dalam 2 cawan air dan menyediakan penyelesaian. Dengan bantuan kain kapas lembap kawasan yang terjejas ke arah menaik. Secara positif akan memberikan sedikit kelegaan.

7. Ia adalah perlu untuk menjaga lepuh terbuka dan kering. Jangan cuba untuk menggaru lepuh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar